Tal på Välfärdsmanifestationen Stockholm 21 september 2013

valfardsmanifestationen_2I helgen har det varit ett flertal manifestationer som har syftat till att värna om vår Gemensamma Välfärd. Att frågan ges utrymme tycker vi är mycket positivt då de personliga tragedierna av den förda politiken är alldeles för många. Vi valde att medverka på Välfärdsmanifestationen i Stockholm för att denna manifestation helt arrangeras av de som själva har drabbats av Alliansens härjningar.

Under manifestationen höll Mattias Dristig (ordf Federationen) följande uppskattade tal:

Tal på Välfärdsmanifestationen Stockholm 21 september 2013

Vänner!

Vi lever i ett kallt samhälle. Ett samhälle där svaga och sjuka jagas. Ett samhälle där människor kastas ut i kylan, där människor går under i desperation. Vi lever i ett samhälle som belönar egoismen och den förödande tanken om att alla individer äger sin egna lycka. Detta helt skild från sina medmänniskor. Helt skild från ett sammanhang och helt skild från det som vi kallar ”Gemenskap”.

Det är denna ”sanning” som Alliansregeringen försöker få oss att tro på. Och de har lyckats. Med en iskall politisk logik där svaga ses som något tärande och oönskat så byggs sakta tanken om Nattväktarstaten. Först smygande. Sedan mer öppet. I en framtid där människor har sig själva att skylla finns inget behov av gemensamma satsningar, värdighet eller medmänsklighet.

Alla är utbytbara.

Vänner!

I bygget av Nattväktarstaten måste ”det sjuka” och ”tärande” i viss mån avlägsnas. Detta för att minska samhällskostnaderna. För att nå detta krävs att man avhumaniserar de som tillhör dessa grupper. Annars misslyckas man med att bygga de strukturer som krävs för att en nedmontering av samhället ska kunna börja. Ett medkännande folk skyddar det gemensamma och den svage. Ett ”Vi och Dom” måste skapas. Kittet mellan dessa grupper måste upplösas. De lyckade människorna måste upphöjas. De som misslyckats måste visas upp som ett avskräckande exempel och tryckas ner. Aldrig må de mötas. Aldrig må de tala med varandra på lika villkor.

Då faller illusionen.

Vänner!

Vi är många som har börjat tala. Många som trots de nedbrytande strukturerna ändå vågar utmana den rådande Alliansbilden och därmed tanken om Nattväktarstaten. Denna manifestation är ett sånt tillfälle. Att skriva om sin verklighet i Federationens Fanzin ett annat. Att prata på facebook eller med sina släktingar om sin situation ett tredje. Tillsammans kan vi skapa ett samhälle där allas röster må höras. Tillsammans tvingar vi de som vägrar att lyssna att lyssna. Tillsammans raserar vi illusionen framför deras ögon.

Var inte rädda. Tala!

Det här inlägget postades i Föreningen. Bokmärk permalänken.